Fortæl os nyheder. Alt om begivenheder og profiler. Alt om linedance. Du kan skrive eller indkopiere tekst lige her under ...
Vises fra 16-01-2025 til 30-01-2025 Videre koreografering på eksisterende danse Dansk koreografs dans kopieret og videre bearbejdet af anden koreograf uden hendes vidende
Sven Holt Nielsen
mail@holt2.dk Tlf. 21764204
Hooost og godmorgen og så gik kaffen nærmest i den gale hals. Hva...f*** Så dukker denne her dans pludselig op, hvor jeg står som med koreograf. Phrased Low Intermeditate... Nogen har sat min dans sammen med en anden og lavet en mere øvet dans Det tror jeg aldrig at jeg har oplevet før - Er det mon normalt ?? Anyone ?? Bortset fra alt det- ser det nu meget godt ud Her den fællesr version My New Kid In Town - Stepsheet Her Liselottes Upper Beginner version New Kid In Town - Stepsheet
Sådan lyder en højst usædvanlig melding fra den danske koreograf Liselotte Øgaard, som nok har svært ved at vide, om hun skal være forarget eller beæret, for kopisten "Nancy Lee (MY)" har skam sat Liselotte på som medkoreograf. Så ingen snyd der og hatten af for det. Er det så iorden? Det er jo et ophavsretsligt spørgsmål. Aner det ikke. Hvad mener andre linedancere? Hvad mener chatGPT mon?
Ophavsret og koreografi Ophavsret til koreografier: Koreografier kan være beskyttet af ophavsret, hvis de når en vis grad af originalitet og kreativitet. Det betyder, at hvis din dans er tilstrækkelig unik, er du som skaber ophavsretsindehaver. Hvis nogen ændrer eller sammensætter den med andre trin uden din tilladelse, kan det være en overtrædelse.
Tilladte ændringer: Hvis en anden bruger din dans eller dele af den og krediterer dig, kan det være inden for det acceptable – især hvis der ikke er nogen kommerciel udnyttelse (f.eks. salg eller optræden mod betaling). Dog kræver ophavsretten normalt, at skaberen giver tilladelse til brug eller ændringer.
Sammensætning med andre danse: Når en anden person kombinerer din dans med en anden og laver en ny version, kan dette ses som en "afledt værk". Det kræver som regel tilladelse fra den oprindelige ophavsretsindehaver, hvis værket er beskyttet.
Hvad gør det mere komplekst? I praksis bliver koreografi ofte delt frit i dansefællesskaber, hvor reglerne er uformelle. At blive krediteret som medkoreograf kan opfattes som en gestus, selvom det teknisk set ikke altid fjerner behovet for tilladelse.
Er det i orden? Etisk set: Det er positivt, at du er krediteret, og det tyder på, at personen har respekt for dit arbejde. Mange i kreative miljøer vil betragte det som en form for anerkendelse.
Juridisk set: Hvis din dans er unik og ophavsretsbeskyttet, burde personen have bedt om din tilladelse til at lave en afledt version. Det er dog svært at håndhæve, især hvis der ikke er kommerciel interesse.
Hvad kan du gøre? Tag kontakt: Hvis du er i tvivl, kan du nå ud til Nancy Lee og spørge, hvordan hun tænkte, da hun brugte din dans. Måske var det ment som en hyldest, og dialog kan skabe klarhed.
Overvej din holdning: Hvis du er okay med, at din dans bruges som inspiration, og føler dig beæret, kan du lade det ligge. Hvis ikke, kan du bede hende stoppe med at bruge din dans, hvis du mener, det er uretmæssigt.
Gør dine forventninger tydelige: Hvis du ikke ønsker, at andre laver versioner af dine danse, kan du fremover tydeligt kommunikere det, f.eks. i noter eller beskrivelser af dine koreografier.
Hvad mener andre linedancere? I dansefællesskaber som linedance er det ofte almindeligt at dele og tilpasse trin og danse. Hvis der er kredit og ingen kommerciel gevinst, vil mange synes, det er en del af kulturen. Andre vil dog hævde, at det stadig kræver samtykke af respekt for ophavsretten.
Opsummering Selvom det er en juridisk gråzone, virker det som om, Nancy Lee har forsøgt at anerkende Liselotte Øgaards arbejde. Spørgsmålet er, om hun føler, det er gjort på en måde, der respekterer hendes kreativitet og indsats. Dialog og fælles forståelse er ofte vejen frem i sådanne tilfælde.