Redaktion - Linedance Portalen - Foreningen - Donationer - Privatlivspolitik - Danseforslag - NEXTgen - Danseliste Service

Linedance-Portalen
Artikler
om
Linedance
Linedancernes egne artikler

 
Artikler MENU
Alle emner
Sidste nyt
Debat
Historie
Sundhed
Musik
 
Portalen information
 
Kontakt Redaktionen
Fortæl os nyheder. Alt om begivenheder og profiler. Alt om linedance.
Du kan skrive eller indkopiere tekst lige her under ...


 
Glædelig Jul
Vises fra 26-04-2025 til 10-05-2026
Unge hører ikke musik i radioen
Når linedance-klubber annoncerer nye hold eller arrangementer, ser vi ofte formuleringen: "Vi danser til musik, du kender fra radioen!"


Sven Holt Nielsen Sven Holt Nielsen

mail@holt2.dk
Tlf. 21764204

 

"Unge hører ikke musik i radioen – hvor finder de så deres musik i dag?"

Når linedance-klubber annoncerer nye hold eller arrangementer, ser vi ofte formuleringen: "Vi danser til musik, du kender fra radioen!"
Men for en stor del af de unge dansere passer det faktisk ikke længere. Radioen spiller ikke samme rolle, som den gjorde for bare få år siden. I dag finder unge deres musik andre steder – og det har betydning for, hvilke sange der føles aktuelle og velkendte for dem.

Streamingtjenester – kongen af musikforbrug
Spotify er den absolutte favorit blandt unge i dag. Her har de adgang til millioner af sange, playlister skræddersyet til deres smag og nye hits fra hele verden. Mange hører ikke længere albummer eller bestemte kunstnere – de følger playlister som "Today's Top Hits" eller deres personlige "Discover Weekly", som præsenterer dem for nye sange baseret på deres lyttevaner.

TikTok – musikens legeplads
En anden kæmpe spiller er TikTok. Her bliver sange ofte populære, ikke fordi de er på hitlisterne, men fordi de bruges i virale videoer, danse eller trends. Et 15-sekunders klip kan gøre en ukendt sang til et globalt fænomen på få dage – uden nogensinde at have været spillet i radioen.

YouTube, Instagram og Snapchat
Videoindhold fylder meget, og her er YouTube stadig en vigtig platform, især for musikvideoer og remixes. Instagram Reels og Snapchat Stories har også musikfunktioner, hvor unge opdager nye sange, mens de følger deres venner og idoler.

Hvad betyder det for linedance-klubberne?
Når vi i linedance-verdenen vil tiltrække unge dansere, bør vi være opmærksomme på, at "musik fra radioen" måske ikke lyder særligt appellerende for dem. I stedet kunne vi skrive:
"Vi danser til de største hits fra Spotify, TikTok og YouTube."
eller
"Kom og dans til musikken, du allerede har på din playliste!"

Det vil ramme langt tættere på de unges virkelighed – og måske også åbne døren for nye, friske musikvalg i linedancen.


 
Kommentarer: